Friday, August 10, 2007

Dugaan

Assalamualaikum teman2,
Pada kebiasaannya kalau pagi-pagi suami akan hantar anak2 ke sekolah dan saya akan siapkan air atau sarapan untuk suami.(apa-apa yang patutla) Biasanya lepas dia anto dia akan pulang bersama dengan sarapan (atau tak), tapi pagi ni sebab saya berpuasa, dia beli sarapan utuk dia sahaja.
Tengah dok borak2, kami terpikir tentang pesanan seorang ustaz kepada kami tentang 3 Dugaan yang bakal ditimpa oleh semua orang :-
1)HARTA->> Org. kata kalau duit ni sebenornye adalah ibu bagi segala jenis kejahatan. Kitorag pun pernah jugekla merasai dugaan ni. Sebab tulah kalau kita ni tak kayo-kayo renung2lah diri kita dan suami. Mungkin tuhan nak selamatkan kita dari api neraka, sebbnye kalau kayo...mungkin kita mudah lupa diri dan banyak hal lain yang akan banyak beri demerit pd point akhirat kita. Sebab tu orang suruh bersyukur walaupun dalam keadaan tiada harta.
2)TAKHTA->> Jangan terkejutla kenapa org2 yang besor-besor pangkatnya bnyk yang sombong belako.Ni semua dugaan tuhan kepada org2 tuh.Harta & takhta tu sementara jer. Dalam kubur kita sorang2 jugek.Atau, daripada takhta tu perasaan RIAK tukan akan terbina dgn sendirinya menyebabkan kita lupa ada kuasa yang lebih besar daripada kita. Ni pun kitorg pernah merasai dugaan ini. Pendek kate senang jek, bila kita kat atas, jgn GILER KUASE!!!
3)WANITA->>Ini pun dugaan yang amat dideritai oleh kami terutamanya saya. Kenapa?? Sebab kita perlu beringat, X semua wanita itu baik. Dalam al-Quran surah ape entah X ingat pulak tapi ayat itu dibaca supaya Allah melindungi kita daripada wanita2 sihir yang jahat. So tuan-tuan dan puan-puan kalau dah kat Quran pun ada menyatakan maksudnye memang ADE betine2 jenis ini. Oleh itu jagalah iman anda dan suami supaya apabila didugai, kita pass the TEST. Bukan FAIL.
Renung-renungkanlah....dan selamat beramal.!!!

Sayang sayang sayang semua

No comments:

Post a Comment

Feel free readers in your own ways & language to leave any comments or your own experience is much appreciated...