Friday, April 4, 2008

Siapa yang suka buruk sangka....

Assalamualaikum pembaca yang dihormati sekalian.
Bestkan tajuk di atas?...Hari nih saya ada cerita nak kongsi....tentang MUSLIHAT...
Kadang-kadang kiter ni tak perasan sebenarnya kita ni memberi beberapa reaksi yang membuatkan org. lain tidak ada pilihan untuk berprasangka buruk terhadap diri kita sendiri...terutama sekali apabila kita mulakan langkah kita dengan satu Muslihat/penipuan yang kecil/tidak.

Memanglah kekadang tu kita berkata sendiri biarlah depa nak kata apa katalah...yang penting empunya badan tahu apa yang sebenarnya berlaku...tapi tak kah kita sedari bahawa kalau kita tidak mengelakkan diri daripada difitnah orang pun kita juga punyai dosa dibahagian kita juga. Memang susah mahu menyukakan hati semua org....tapi org. yang utama dalam hidup kita seperti ibubapa, suami/isteri kita, anak2, jiran2.,keluarga, sahabat handai....dan org2 yang kita kategorikan sebagai org yang kita sayangi tidak sepatutnya ada sedetik pun perasaan prasangka buruk itu. Kalau ada pun mesti ada perkara yang kita telah lakukan atau yang sedang kita lakukan tetapi kita tidak menyedari perbuatan tersebut yang menyebabkan perasaan itu datang.

Tuan-tuan dan puan-puan...berapa kalikah kita telah menipu org tersayang kiter kemudian kantul menipunyer? Tidakkah terang-terangan di dalam al-Quran Allah telah mengutuk perbuatan tersebut...tetapi kenapa kita masih lagi suka melakukannya. Berapa kali Allah telah membantu kita dengan memberi peluang beberapa kali untuk kita insaf....

Lambat laun...sekiranya kita tak bertaubat...Allah akan jatuhkan hukuman tersebut terhadap orang yang kita sayangi dengan tujuan untuk menginsafkan kita...dan bukan untuk menyiksa kita dan orang yang kita sayangi itu. Oleh itu berhentilah menipu jika anda masih melakukan penipuan tidak kisahlah samada secara kecil-kecilan atau besar-besaran...kerana jangan pula salahkan org yang berperasangka buruk terhadap anda jika ini berlaku.

Terakhir bagi saya...janganlah pula kita berperasangka buruk terhadap Allah Taala kerana sesungguhnya DIA maha mengetahui dengan apa jua yang terbuku di dalam HATI kita. Terimalah segala dugaan & cubaan yang datang sebagai satu hadiah daripadaNYA sesungguhnya ada hikmah di atas segala apa yang berlaku.

Wallahualam....

No comments:

Post a Comment

Feel free readers in your own ways & language to leave any comments or your own experience is much appreciated...